Sökmotoroptimering

Varje dag görs miljontals sökningar på Google i Sverige och tiotusentals köpsugna kunder söker dagligen efter ett företag att handla av eller att inleda ett samarbete med. Sökmotoroptimering (SEO) går ut på att arbeta med att stärka din hemsida, såväl internt (så kallad on-pageoptimering) som externt (så kallad off-pageoptimering, till exempel med hjälp av länkar). SIA Alisandr levererar professionell sökmotoroptimering till konkurrenskraftiga priser. Vår främsta målgrupp är mindre och medelstora företag och vi har specialiserat oss på att ta fram lösningar som hjälper våra kunder till toppositionerna med hjälp av säkra och långsiktiga metoder.

SEO – så går det till

När vi på SIA Alisandr arbetar med sökmotoroptimering gör vi det grundligt och ordentligt. Nedan har vi beskrivit de tre huvudsakliga stegen i SEO-arbetet, men självklart anpassar vi vårt erbjudande och arbete efter kundens behov. Om du som kund till exempel inte behöver någon grundlig sökordsanalys eller onpageoptimering kommer vi heller inte erbjuda och ta betalt för detta. Vårt mål är långvariga och ömsesidigt gynnsamma affärsrelationer, därför utför vi endast sådant arbete som kunden behöver – istället för att ta betalt för onödigt jobb.’

Steg 1 – sökordsanalys/nyckelordsanalys

Det första steget i vårt arbete med sökmotoroptimering är att utföra en grundlig sökordsanalys (nyckelordsanalys). Detta innebär att vi går igenom din sida och kontrollerar vilka sökord som det är värt att satsa på (med utgångspunkt i bland annat antal sökningar – det är t.ex. inte värt att lägga pengar på sökord som ingen söker på) samt kontrollerar vilka sidor på din hemsida som passar för de respektive nyckelorden. Hur pass tidskrävande och omfattande sökordsanalysen är beror mycket på vad din hemsida marknadsför och hur pass optimerad den redan är. I vissa fall kan denna del skippas helt (t.ex. om du redan själv har koll på vilka sökord du vill satsa på eller om det bara är ett fåtal sökord som är aktuella), men generellt sett rekommenderar vi att man utför en sökordsanalys innan man påbörar övrigt SEO-arbete, eftersom denna är en viktig grund för det framtida SEO-arbetet.

Steg 2 – onpageoptimering

En mycket viktigt del av SEO-arbetet är den så kallade onpageoptimeringen, alltså optimering av den befintliga hemsidan. För att en hemsida ska ranka bra behöver man ta hänsyn till en rad olika faktorer – till exempel optimering av titlar, rubriker och internlänkning. I detta steg går vi, med utgångspunkt i sökordsanalysen, igenom din hemsida och föreslår konkreta förbättringar. Hur pass omfattande onpageoptimering som behövs beror till stor del på hur pass väloptimerad hemsidan är – i vissa fall räcker det med små förbättringar, i andra fall behöver man göra omfattande förbättringar av hela sajtstrukturen. Om du önskar kan vi även skriva texter för din hemsida. Vi anpassar onpageanalysen efter din hemsida, behov och dina önskemål. Om du önskar kan vi t.ex. optimera enbart delar av din hemsida, för att på så sätt hålla nere kostnaderna.

Steg 3 – offpagearbete och löpande SEO

Det tredje steget är det så kallade offpagearbetet eller offpageoptimeringen, alltså åtgärder som inte utförs på din hemsida. Detta arbete består till stor del av länkbygge, alltså att bygga varierande, relevanta och högkvalitativa länkar till din hemsida, för att på så sätt få den att ranka bättre. Väldigt förenklat kan man säga att en länk är som en röst. Ju fler röster (länkar), desto högre upp i rankingen hamnar man. Till skillnad från vårt demokratiska samhälle har länkar dock olika värde i Googles värld. En bra och stark länk kan till exempel vara värd mer än 50 röster (länkar) från svagare sidor. Dessutom kan en dålig länk faktiskt ge minuspoäng och vara rent skadlig för ens hemsida. Vi ser till att bygga en varierande länkprofil med starka, relevanta och kvalitativa länkar. Dessutom arbetar vi löpande med att kontrollera din hemsida och med att föreslå förbättringar på själva sidan, allt för att ge dig så bra service som möjligt.

Hur mycket kostar sökmotoroptimering?

Det finns företag som lägger hundratusentals kronor på SEO varje månad, det finns andra som klarar sig på ett par tusenlappar eller mindre. Priset bestäms till stor del av hur stor konkurrensen är (vilket i sin tur ofta står i relation till hur mycket förstaplatsen är värd), till exempel är det en enorm konkurrens på ord som ”smslån” och ”casino”, vilket gör att det blir väldigt dyrt att arbeta med SEO för dessa ord. Samtidigt kan man ofta ranka högt på mindre lokala sökord (tänk något i stil med ”rörmokare Uppsala” eller ”elektriker Gävle”) med en jämförelsevis liten arbetsinsats och då blir också priset mycket lägre. På vissa enklare sökord räcker det att utföra en solid onpageoptimering och bygga ett par länkar per månad för att ranka bra – och då blir också priset lågt. Vi har specialiserat oss på att hjälpa små och medelstora företag, som ofta inte har gigantiska marknadsföringsbudgetar. Vi erbjuder individanpassade och kostnadseffektiva lösningar, och vi rekommenderar aldrig kunden att utföra åtgärder som inte behövs bara för att salta fakturorna. Det är dock omöjligt att säga exakt vad sökmotoroptimeringen för just din hemsida kommer att kosta utan att veta vilken sida det rör sig om. Därför rekommenderar vi att du helt enkelt lämnar en intresseanmälan, så återkommer vi till dig för att diskutera hur vi kan få till ett ömsesidigt gynnsamt samarbete. Vi är SIA Alisandr – din pålitliga partner inom sökmotoroptimering.